Oferta programowa

„Nauka jest jak wieża, musisz ją budować krok po kroku”  ...
Od wielu lat nauczycielki Przedszkola Miejskiego nr.16 im Ireny Kwintowej w Olsztynie realizowały elementy programu Dziecięca Matematyka prof. Edyty Gruszczyk - Kolczyńskiej w oparciu o wiedzę zdobytą podczas warsztatów Matematyka I ( luty 2003), Matematyka II (marzec 2003) i Wspomaganie dzieci w rozwijaniu zdolności do skupiania uwagi i świadomego zapamiętywania (kwiecień 2005) oraz dostępne artykuły i literaturę.  Przedszkole Niepubliczne Szesnastka im. Ireny Kwintowej (od września 2007) kontynuowało metody i formy pracy w zakresie edukacji matematycznej. Rada pedagogiczna wzięła udział w warsztatach Badanie kompetencji do diagnozy matematycznej (grudzień 2009). Po warsztatach Rozpoznawanie uzdolnień matematycznych dzieci w przedszkolu i na początku nauki szkolnej w ramach nauczycielskiej diagnozy ( maj 2011)  przeprowadzonych przez p. Ewę Zielińską nauczycielki placówki włączyły się w badania nad uzdolnieniami matematycznymi przedszkolaków  i przeprowadziły diagnozę dzieci 5 i 6-letnich.  Otrzymane wyniki zmotywowały radę pedagogiczną do udziału we współorganizacji konferencji Dziecko uzdolnione matematycznie- diagnozowanie oraz wspieranie w rozwoju i edukacji (wrzesień 2011), udziału w konferencji Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej (listopad 2011) oraz zorganizowaniu kolejnych warsztatów dla n-li Wspieranie rozwoju i edukacji dzieci uzdolnionych matematycznie zgodnie z programem prof. Edyty Gruszczyk -Kolczyńskiej (grudzień 2011) i wykładu prof. Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej dla rodziców i nauczycieli Matematycznie uzdolnione przedszkolaki w olsztyńskich przedszkolach (maj 2012).  Jednocześnie rada pedagogiczna dostrzegła celowość prowadzenia corocznie (od 2012 do chwili obecnej) diagnozy uzdolnień matematycznych przedszkolaków oraz rozwijania umiejętności dzieci nie tylko w codziennej pracy, ale także podczas zajęć koła matematycznego (2014-2016).  Nabywanie nowych umiejętności jest realizowane czynnościowo poprzez działanie i doświadczanie samych „uczniów”, na trzech poziomach uwzględniających możliwości dzieci słabych, przeciętnych i uzdolnionych.  Rada pedagogiczna Przedszkola Szesnastka bazując na dotychczasowych doświadczeniach oraz coraz większej wiedzy przekonana o słuszności rozwijania umiejętności matematycznych przedszkolaków wg koncepcji prof. Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej podjęła decyzję o opracowaniu i wprowadzeniu w życie innowacji pedagogicznej MAŁY RACHMISTRZ (od września 2013 do czerwca 2016) oraz zorganizowaniu I konkursu matematycznego dla przedszkolaków ( maj 2014).  Dostęp do nowych wydawnictw literatury i artykułów autorek programu Dziecięca matematyka kolejne warsztaty i szkolenia – Praca z dzieckiem uzdolnionym matematycznie (luty 2014), Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier (wrzesień 2014), studia podyplomowe Matematycznie uzdolnione dzieci-diagnoza, wspomaganie rozwoju i edukacja (trzech osób z rady pedagogicznej), kolejna diagnoza dzieci w roku szkolnym 2014/2015, przygotowania do II konkursu matematycznego to podstawa do dalszej pracy z  dziećmi w przedszkolu.  Od kilku lat nie tylko diagnozujemy umiejętności matematyczne naszych przedszkolaków ale też zajmujemy się pedagogizacją środowiska rodzinnego organizując: prezentacje, wykłady, zajęcia warsztatowe dla dzieci i rodziców, zapoznając z wynikami diagnozy uzdolnień, udostępniając artykuły i literaturę. Zajmując się praktycznym wdrażaniem i propagowaniem koncepcji prof., Edyty Gruszczyk - Kolczyńskiej nie zapominamy o słowach twórczyni programu zawartej w jednej z książek:  „ Liczenie jest dla dziecka sposobem na poznanie i porządkowanie tego, co je otacza. Dlatego dzieci  lubią popisywać się sprawnością w liczeniu. Liczą do stu, trzystu... i nie szkodzi, gdy pomylą kolejność liczebników, ważne, że liczą do utraty tchu.”                                                                                        opracowała:  Małgorzata Pacholczyk
W naszym przedszkolu dzieci uczą się poprzez metodę zabawową, naturalną, komunikacyjną, ale głównie wykorzystywana jest metoda reagowania całym ciałem TPR (Total Physical Response),  która nacisk kładzie na rozumieniu języka i wykonywaniu poleceń. Nieodzownymi środkami są także gry dydaktyczne, rymowanki, historyjki obrazkowe, wierszyki, piosenki oraz kolorowe ilustracje (flashcards). Program zajęć języka angielskiego skupia się wokół następujących tematów: ja, mój dom, moja rodzina, kolory, owoce, warzywa, zabawki, zwierzęta (domowe, hodowlane, dzikie), środki transportu, zawody, pory roku, pogoda, pożywienie, części garderoby, części ciała, umiejętności ruchowe. Dzieci są także zapoznawane ze świętami i tradycjami typowymi dla krajów anglojęzycznych. Prowadząca grupy starsze: Martyna Wójcicka, absolwentka Wydziału Anglistyki na Uniwersytecie Warszawskim
Zumba Kids to połączenie tańca (Salsa, Cumbia, Reggeaeton, Hip Hop i innych tańców) oraz treningu mającego na celu zapewnienie dzieciom maksimum zabawy i ćwiczeń kondycyjnych w tym samym czasie. Są to zajęcia bezpieczne i skuteczne. Można powiedzieć, że jest to "zakamuflowana gimnastyka". Zumba Kids to nie tylko ćwiczenia i taniec. Promuje zdrowy tryb życia. Zumba Kids uczy pracy zespołowej, odpowiedzialności i zaufania. Podczas zajęć dzieci uczą się koordynacji i rónowagi. Kształtuje i rozwija się kreatywność, dyscyplina oraz pamięć. Badania wykazały również, iż zajęcia Zumba dla dzieci pobudzają pracę mózgu i tym samym mają korzystny wpływ na rozwój intelektualny dziecka. Prowadzący: Piotr Mastalerek - licencjonowany instruktor Zumba Fitness, Zumba Toning, Zumba Kids, Zumba Gold i AquaZumba.