Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne

Miesiąc: wrzesień 2020r.                         

Temat kompleksowy: „Jakie ciekawe zabawy czekają nas w przedszkolu?”

Cele ogólne:

Stwarzanie i wykorzystywanie sytuacji edukacyjnych do:

  • adaptacji dzieci do warunków w nowym środowisku;
  • nawiązywania serdecznego, bliskiego kontaktu z nauczycielką;
  • nabywania umiejętności sygnalizowania i wyrażania słowami swoich potrzeb;
  • zachęcania i motywowania dzieci do samodzielności w rozbieraniu i ubieraniu się, korzystaniu z toalety, myciu rąk, sprzątaniu zabawek i spożywaniu posiłków;
  • zachęcania do przestrzegania reguł obowiązujących w grupie, reagowania na sygnały umowne.

Miesiąc: październik 2020r.                         

Temat kompleksowy: Przyszła do Nas Pani Jesień, jakie dary nam przyniesie?

Cele ogólne:

Stwarzanie i wykorzystywanie sytuacji edukacyjnych do:

  • adaptacji dzieci do warunków w nowym środowisku:

nawiązywania serdecznego, bliskiego kontaktu z nauczycielką (kształtowanie nawyku witania i pożegnania się);

  • nabywania umiejętności wyrażania słowami swoich potrzeb;
  • zachęcania i motywowanie dzieci do samodzielności w rozbieraniu i ubieraniu się, korzystaniu z toalety, myciu rąk, sprzątaniu zabawek i spożywaniu posiłków;
  • bezpiecznego poruszania się w sali;
  • zachęcania do przestrzegania reguł obowiązujących w grupie, reagowania na sygnały umowne;
  • kształtowanie umiejętności społecznych: porozumiewania się z dorosłymi oraz rówieśnikami, ćwiczenie umiejętności przedstawienia się imieniem i nazwiskiem oraz osłuchanie się z pełną nazwą przedszkola;
  • rozbudzanie zainteresowania światem przyrody, rozpoznawanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych: orientacji w schemacie własnego ciała, rozróżniania i nazywania  kolorów podstawowych oraz  porównywania przedmiotów pod względem rozmiaru i kształtu.

Miesiąc: listopad 2020r.                                    

Temat kompleksowy: Kto w jesiennym lesie mieszka?”.

 Cele ogólne:

Stwarzanie i wykorzystywanie sytuacji edukacyjnych do:

  • rozpoznawania i nazywania wybranych zwierząt żyjących w lesie: niedźwiedź, wiewiórka, jeż;
  • uczestniczenia w zabawach ruchowo- muzycznych, muzyczno-rytmicznych;
  • zachęcania i motywowania dzieci do samodzielności w rozbieraniu i ubieraniu się, korzystaniu z toalety, myciu rąk, sprzątaniu zabawek i spożywaniu posiłków;
  • zachęcania do respektowania zasad obowiązujących w grupie, reagowania na sygnały umowne;
  • doskonalenia umiejętności matematycznych rozpoznawania i nazywania podstawowych części ciała, przeliczania w zakresie dostępnym dla dziecka, układania prostych rytmów;
  • nabywania umiejętności słuchania i wypowiadania się prostymi zdaniami, stosowania zwrotów grzecznościowych;
  • zachęcanie do pokonywania swoich nieśmiałości podczas uroczystości „Pasowania na Przedszkolaka”.

Miesiąc: grudzień 2020r.

Temat kompleksowy: Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

                                  Tradycje i zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem.

 Cele ogólne:

Stwarzanie i wykorzystywanie sytuacji edukacyjnych do:

  • dostrzegania zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku;
  • zapoznanie z tradycją (ubieranie choinki, sianko pod wigilijnym obrusem, dodatkowe nakrycie przy wigilijnym stole);
  • uczestniczenia w zabawach ruchowo- muzycznych, muzyczno-rytmicznych;
  • zachęcania i motywowania dzieci do samodzielności w rozbieraniu i ubieraniu się, korzystaniu z toalety, myciu rąk, sprzątaniu zabawek i spożywaniu posiłków;
  • doskonalenia umiejętności matematycznych rozpoznawania i nazywania podstawowych części ciała, przeliczania w zakresie dostępnym dla dziecka, układania prostych rytmów (nie wszystko zrealizowane w Listopadzie, ze względu na niską frekwencje dzieci);
  • nabywania umiejętności słuchania i wypowiadania się prostymi zdaniami, stosowania zwrotów grzecznościowych;

Miesiąc: styczeń 2021r. 

Tematy kompleksowe:  Opiekujemy się ptakami. Kochamy Babcię i Dziadka.                                

Cele ogólne:

  • kreowanie sytuacji prowadzących do poznania przez dzieci wartości, norm społecznych oraz tradycji kulturowych, sprzyjających nabywaniu doświadczeń poznawczych, społecznych i emocjonalnych poprzez poznawanie i kultywowanie tradycji karnawałowych;
  • tworzenie sytuacji sprzyjających pogłębianiu więzi emocjonalnych z dziadkami.
  • tworzenie warunków stymulujących rozwój wrażliwości oraz umożliwiających poznanie wartości i norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego;
  • wspieranie aktywności dzieci podnoszącej poziom umiejętności korzystania  z rozwijających się procesów poznawczych;
  • budowanie wrażliwości estetycznej dzieci w odniesieniu do tańca, śpiewu, mowy oraz działalności plastycznej;
  • tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo.

Miesiąc: luty 2021r. 

Tematy kompleksowe: „W Karnawale piękne bale.”  „My się zimy nie boimy.”

Cele ogólne:

Stwarzanie i wykorzystanie sytuacji edukacyjnych do:

  • budzenia zainteresowania światem przyrody - gromadzenia oraz poszerzania wiedzy dzięki obserwowaniu, doświadczaniu i eksperymentowaniu; opiekowania się ptakami potrzebującymi pomocy (systematyczne dokarmianie); poznawanie właściwości powietrza i wiatru: ciepłe-zimne, śilny-słaby, mocny-lekki; poznanie zmian typu „posolić – jest słone, dodać cukru jest słodkie”;
  • tworzenia sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących  do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową, bezpieczeństwo i samoregulacji;
  • rozbudzenia radości z przygotowań oraz udziału w Balu Karnawałowym;
  • nabywania umiejętności słuchania i wypowiadania się prostymi zdaniami, stosowania zwrotów grzecznościowych;
  • organizowania zabaw ruchowo – muzycznych, muzyczno – rytmicznych i tanecznych, sprzyjających rozśpiewaniu dzieci oraz rozwijaniu poczucia rytmu;
  • rozwijania umiejętności matematycznych: orientacji w schemacie własnego ciała,dostrzegania i powtarzania rytmów, rozszerzania zakresu liczenia i ustalania ile jest;
  • poznawania znaczenia gestów niewerbalnych.

Miesiąc: marzec 2021r. 

Tematy kompleksowe: Kim była Irena Kwinto?            

 Wiosenne przygotowania do Świąt Wielkanocnych.

 Cele etapowe:

Stwarzanie sytuacji do:

  • poznania przez dzieci wartości, norm społecznych oraz warmińskich tradycji kulturowych (osłuchanie się z pełną nazwą przedszkola, jego patronką, poznanie nazw grup, imion i nazwisk pań dyrektorek, nauczycielek, pań pomocy),
  • nabywania doświadczeń poznawczych, społecznych i emocjonalnych poprzez poznawanie i kultywowanie tradycji wielkanocnych (baranek, święconka, malowanie jajek-pisanki, palma, Śmigus-dyngus,)
  • doskonalenia umiejętności rozpoznawania gestów niewerbalnych/towarzyskich,
  •  doskonalenia umiejętności samodzielnego jedzenia w sposób estetyczny, nauka korzystania z serwetek,
  • dostrzegania zmian zachodzących wiosną (wiosenny wiatr, pąki na drzewach, dłużej jest widno),
  •  gromadzenie doświadczeń sensorycznych, ćwiczenia  zdolności  kontrolowania siły nacisku ręki w trakcie malowania,
  • nabywania umiejętności poruszania się parami w zwartej kolumnie,
  •  rozwijanie percepcji słuchowej oraz orientacji przestrzennej; próby określenia kierunku oraz źródła dochodzącego dźwięku.

Miesiąc: kwiecień 2021r.

Tematy kompleksowe: Wiosna wokoło nas.

Dbamy o nasze środowisko. 

Cele etapowe:

Stwarzanie sytuacji do:

  • dostrzegania i powtarzania rytmów rozwijania intuicji geometrycznych, umiejętności liczenia i rachowania rozszerzania zakresu liczenia i ustalania ile jest - wykorzystanie propozycji z "Matematycznego Kącika Pani Zuzi” na kwiecień;
  • nabywania doświadczeń poznawczych, społecznych i emocjonalnych poprzez poznawanie i kultywowanie tradycji wielkanocnych (baranek, święconka, malowanie jajek-pisanki, palma, Śmigus-dyngus,)
  • kształtowania zachowań prozdrowotnych m.in. przygotowanie i spożywanie kiszonki, rzeżuchy, szczypioru, pietruszki, wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.
  • doskonalenia umiejętności samodzielnego jedzenia w sposób estetyczny, nauka korzystania z serwetek,
  • czerpania wzorców zachowań, prawidłowych postaw wobec osób starszych poprzez czytanie literatury dziecięcej i zabaw inspirowanych przez nauczycielkę.
  • gromadzenia doświadczeń sensorycznych, ćwiczenia  zdolności  kontrolowania siły nacisku ręki w trakcie wykonywania prac plastycznych,
  • doskonalenia umiejętności poruszania się parami w zwartej kolumnie.

Miesiąc: maj 2021r.

Tematy kompleksowe: „Wyprawa nie tylko na wiejskie podwórko”, „Mama i Tata nasi rodzice”

Cele etapowe:

Stwarzanie sytuacji do:

  • wskazywania i nazywania zwierząt wiejskich,
  • usprawniania narządów artykulacyjnych poprzez zabawy ortofoniczne,
  • budowania wrażliwości estetycznej dzieci w odniesieniu do tańca, śpiewu, mowy oraz działalności plastycznej,
  • rozwijania nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,poznania zawodów, które wykonują rodzice,
  • rozwijania umiejętności matematycznych: liczenia, orientacji w schemacie własnego ciała, klasyfikowania, odnajdywania związków przyczynowo – skutkowych.