Charakterystyka rozwoju 3-latka

 

GÓLNY ROZWÓJ 3 latka/ wg.podstawy programowej
SPRAWNOŚĆ RUCHOWA
DZIECKO:
· sprawnie porusza się po sali, ruchy dziecka są skoordynowane, sprawne;
· potrafi przez moment stać na jednej nodze, potrafi schodzić i wychodzić po schodach, ruchy naprzemienne;
· przyjmuje prawidłową pozycję: w siadach, w siedzeniu, chodzeniu, bieganiu;
· bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych z uwzględnieniem rożnych ruchów całego ciała w tym kończyn górnych;
· reaguje na sygnał dźwiękowych ruchem ciała;
SAMODZIELNOŚĆ:
DZIECKO:
· samodzielnie korzysta z toalety (zgłasza potrzeby fizjologiczne);
· wykonuje prawidłowo podstawowe czynności higieniczne (mycia i wycierania rąk, mycia twarzy);
· prawidłowo posługuje się łyżką i kubkiem;
· spożywa posiłek przy stole starając się nie zabrudzić,
· potrafi korzystać z chusteczki higienicznej;
· podejmuje próby samodzielnego ubierania się/rozbierania wybranych części garderoby: butów, sweterek, spodni, czapek;
SPRAWNOŚĆ MANUALNA
DZIECKO:
· podczas rysowania stara się prawidłowo trzymać kredkę, ołówek;
· rysuje zamknięte koło, rysuje głowonogi;
· tworzy kilkuelementowe kompozycje;
· probuje poprawnie naklejać elementy w jedną całość;
· buduje wieżę z 4-8 elementów;
· podejmuje próby wycinania nożyczkami;
· nawleka korale na sznurek
II. ROZWÓJ UMYSŁOWY
DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNA:
DZIECKO:
· Zna swoje imię i nazwisko, zna imiona kolegów, wie, gdzie mieszka;
· Swobodnie wyraża swoje myśli, przeżycia, spostrzeżenia;
· Uczestniczy w rozmowach prowadzonych przez N. w grupie, rozumie i wykonuje proste polecenia N.;
· Bawi się chętnie z rówieśnikami, bezkonfliktowo;
· Potrafi bawić się samodzielnie dłuższy czas;
POSŁUGIWANIE SIĘ MOWĄ
DZIECKO:
· Rozróżnia i nazywa kolory podstawowe,
· Słucha krótkich opowiadań, wierszy, piosenek na bliskie tematy (uczy się na pamięć wierszy, potrafi zaśpiewać piosenkę);
· Uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych ze śpiewem;
· Rozumie niektóre przymiotniki, np. zimny, duży;
· Używa zaimków, ja, moje, twoje;
· Zadaje wiele pytań;
· Wypowiada trzy wyrazowe zdania w mowie dziecięcej
· Podejmuje proste zabawy tematyczne;
PERCEPCJA WZROKOWA I SŁUCHOWA
DZIECKO:
· Buduje pociąg z trzech klocków według wzoru;
· Układa elementy według wielkości;
· Dobiera dwa jednakowe obrazki;
· Składa obrazek pocięty na trzy części;
· Dostrzega cztery szczegóły różniące dwa obrazki;
· Odpowiada na proste pytania dotyczące wysłuchanego utworu;
UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNEJ:
DZIECKO:
· Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni(na, pod, za, przed, w);
· Klasyfikuje przedmioty ze względu na ich wspólną cechę: przeznaczenie, wielkość, kolor;
· Stosuje określenia w zabawach manipulacyjnych: duży- mały, długi- krótki;
· Potrafi poprawnie policzyć minimum trzy przedmioty;
· Rozróżnia figury geometryczne( koło, kwadrat);
POZNANIE PRZYRODY:
DZIECKO:
· Rozumie konieczność ubierania się odpowiednio do pogody;
· Dostrzega zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym, związane z porami roku;
· Nazywa zwierzęta domowe i leśne;
· Nazywa poznane rośliny( owoce, warzywa);
III. ROZWÓJ EMOCJONALNY
DZIECKO:
· Łatwo rozstaje się z rodzicami;
· Ufnie, bezpośrednio odnosi się do N., podporządkowuje się jej poleceniom;
· Używa form grzecznościowych i uprzejmie zachowuje się w stosunku do innych;
· Łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami;
· Podejmuje zgodna zabawę, w sposób prawidłowy korzysta z zabawek i odkłada je na miejsce;
· Włącza się w pomoc w przygotowywaniu przyborów i pomocy do zajęć;
· Wspólnie z N. dba o porządek w sali;
· Dzieli się swoimi przeżyciami z przedszkola z rodzicami;