INFORMACJA O PRACY SPECJALISTÓW
ZAPLANOWANEJ NA ROK SZKOLNY 2020/2021
Wrzesień i październik to w kalendarzu przedszkola czas przeznaczony na obserwacje umiejętności przedszkolaków w grupach oraz diagnozy specjalistów (logopedy, pedagoga).
W najbliższych tygodniach rodzice otrzymają wyniki obserwacji nauczycielskich, badań przesiewowych oraz informację o ewentualnych kierunkach pracy specjalistów z dzieckiem.
KILKA SŁÓW OD LOGODEDY
Wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola Szesnastka są objęte opieką logopedyczną.
Na początku roku szkolnego przeprowadzane jest przesiewowe badanie logopedyczne w grupach III-VIII, służące ocenie stanu rozwoju mowy, wykryciu ewentualnych wad lub zaburzeń mowy u dzieci. U dzieci najmłodszych z gr. I-II, badanie oceny rozwoju mowy przeprowadzone jest w II semestrze.
Badanie obejmuje ocenę stanu mowy dziecka, budowy, sprawności aparatu artykulacyjnego, artykulacji poszczególnych głosek, ocenę słownika. Wszystkie te czynniki wpływają na jakość wypowiedzi dziecka i stanowią punkt wyjścia do prowadzonej terapii.
Indywidualne zajęcia logopedyczne są prowadzone z dziećmi wymagającymi tej formy terapii.
W I semestrze bieżącego roku szkolnego, do indywidualnych zajęć logopedycznych zakwalifikowanych zostało 80 dzieci.
U młodszych dzieci często obserwujemy niezakończony proces rozwoju mowy, jest to etap przejściowy, zgodny z prawidłowym rozwojem i nie wymaga dodatkowych zajęć logopedycznych.
Prowadzona terapia logopedyczna ma na celu kształtowanie i rozwijanie komunikacji werbalnej w różnych aspektach i obejmuje:
-ćwiczenia oddechowo- fonacyjne
-ćwiczenia narządów artykulacyjnych
-ćwiczenia słuchowe
-ćwiczenia rozumienia wypowiedzi i pamięci słownej
-wzbogacanie słownika, kształtowanie ekspresji mowy, ćwiczenia w budowaniu zdań i dłuższych wypowiedzi
-ćwiczenia artykulacyjne usprawniające poprawną wymowę poszczególnych głosek
Wszystkie dzieci zakwalifikowane do zajęć logopedycznych sukcesywnie otrzymają zeszyty do ćwiczeń w domu. Logopeda zamieszcza w nich materiał do utrwalania umiejętności z rodzicami w domu. Należy pamiętać, że zaangażowanie rodziców w doskonalenie z dzieckiem ćwiczonych umiejętności, warunkuje postęp w terapii i znacznie przyspiesza jej efekty.
Katarzyna Tkacz - logopeda
KILKA SŁÓW OD PEDAGOGA
Uwzględniając dostępne opinie, orzeczenia oraz wyniki obserwacji wstępnej w grupach,
do zajęć z pedagogiem wyznaczono 29 dzieci 4, 5, 6 i 7 -letnich z grup IV, V, VI, VII, oraz VIII.
Praca indywidualna w formie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych jest realizowana z 3 dzieci.
Praca dydaktyczno -wyrównawcza prowadzona będzie z 11 dzieci 6-letnich oraz z 15 dzieci 5-letnich, w takich kierunkach jak :
-rozwijanie koncentracji uwagi - z 10 dzieci;
-rozwijanie funkcji poznawczych - z 14 dzieci;
-przezwyciężanie nieśmiałości, wzmacnianie wiary we własne możliwości – z 1 dzieckiem;
-rozwijanie umiejętności społecznych, dostosowywania się do zasad obowiązujących w zespole, grupie – z 1 dzieckiem.
Organizacja pracy:
Zajęcia dydaktyczno -wyrównawcze będą prowadzone w małych zespołach 3-4 osobowych;
Zajęcia odbywać się będą w godzinach pracy pedagoga, w czwartki i piątki;
Zajęcia będą realizowane tak by nie kolidowały z innymi zajęciami w grupach.
Jeżeli przez okres 3 miesięcy systematycznej pracy nie zostanie osiągnięta poprawa umiejętności dzieci, możliwa będzie dodatkowa diagnoza w poradni psychologiczno -pedagogicznej.
W realizowanych programach pracy indywidualnej pedagog przewiduje wprowadzenie zmian,
po otrzymaniu opinii dzieci zgłoszonych na diagnozę w poradni.
Rodzice dzieci objętych pracą dydaktyczno -wyrównawczą zostaną poinformowani o objęciu dzieci dodatkowymi zajęciami i kierunkach pracy razem z wynikami obserwacji wstępnej.
Dodatkowo ogólne informacje specjalistów będą zamieszczane na stronie internetowej p-la,
natomiast indywidualne kontakty z rodzicami przedszkolaków objętych zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi i dydaktyczno -wyrównawczymi realizowane będą przez platformę ClassDojo (wiadomości) w celu informowania o kierunkach pracy i przekazywania wskazówek oraz przykładów zabaw i zadań ćwiczących u dzieci wybrane umiejętności.
Małgorzata Pacholczyk- pedagog
Wszystkie działania nauczycieli i specjalistów pracujących z dziećmi skupiają się na tym, by dzieci kończące edukację przedszkolną były w pełni przygotowane do uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych w szkole.
Współpraca rodziców z logopedą i pedagogiem jest bardzo ważna i wpływa bezpośrednio na efekty pracy. Regularne powtarzanie i utrwalanie materiału z dzieckiem w domu to forma uczestniczenia w terapii, za efekty której rodzice są współodpowiedzialni.