Charakterystyka rozwoju 6-latka


CHARAKTERYSTYKA DZIECKA PO UKOŃCZENIU 6-GO ROKU ŻYCIA:

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY:
– potrafi współdziałać z dziećmi w zabawie
– przestrzega zasad i umów zawartych w grupie
– potrafi kontrolować swoje zachowanie
– szanuje prawa i własności innych
– jest otwarty w kontaktach z dorosłymi
– z chęcią okazuje swoje uczucia
– jest samodzielny w czynnościach codziennych i samoobsłudze
– dba o swoje rzeczy i porządek na półce
– sprząta po sobie zabawki, pomoce
– umie przekazać rodzicom informacje i polecenia otrzymane od nauczyciela

ROZWÓJ MOWY I MYŚLENIA:
– rozumie i zapamiętuje złożone polecenia
– posiada bogaty zasób słownictwa
– jest aktywny podczas zajęć, zabiera głos w dyskusji
– potrafi wypowiadać się rozwiniętymi zdaniami
– uważnie słucha bajek i opowiadań
– rozumie ich treści
– doprowadza pracę do końca nawet gdy napotyka trudności
– odtwarza treści wiernie [wierszy i piosenek]
– potrafi ułożyć historyjkę obrazkową z co najmniej 3 obrazków
– dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazu
– czyta proste zdania, wyrazy /drugie półrocze/
– mowa prawidłowa
– jest skupiony na przedmiocie zajęć, uważnie śledzi ich przebieg
– potrafi ułożyć obrazek z 6 części
– rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory i pochodne

ROZWÓJ POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
– potrafi określić położenie przedmiotów w przestrzeni
– potrafi określić kierunki w przestrzeni
– jest świadome stronności swego ciała
– rozpoznaje i nazywa figury geometryczne [koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, kula, sześcian]
– potrafi wyodrębnić zbiory przedmiotów
– klasyfikuje przedmioty wg cech: - wielkości - koloru - kształtu - funkcji
– liczy w zakresie 10 – zna i posługuje się liczebnikami do 10 - głównymi - porządkowymi
– dodaje i odejmuje w zakresie 10/ drugie półrocze/
– rozpoznaje i nazywa cyfry oznaczające liczby od 0 do 10/ drugie półrocze/
– rozumie i stosuje znaki matematyczne/ drugie półrocze/
– rozwiązuje proste zadania tekstowe/ drugie półrocze/

WYCHOWANIE MUZYCZNE I PLASTYCZNE:
– potrafi podać liczbę zwrotek słyszanej piosenki
– potrafi określić budowę piosenki: zwrotka, refren
– poznaje akompaniament do: marszu, biegu, podskoków
– rozpoznaje dźwięki instrumentów perkusyjnych
– zna kierunki kreślenia od lewej do prawej
– poprawnie posługuje się nożyczkami
– prawidłowo odwzorowuje znaki litero-podobne
– potrafi wykonać: wydzierankę, wycinankę , formę przestrzenną z papieru
– rysunek dowolny: bogaty w szczegóły
– rysunek postaci ludzkiej: posiada podstawowe części

ORIENTACJA W ŚRODOWISKU
– zna nazwę swojej miejscowości
– zna nazwę swojego kraju [flagę, godło]
– zna pory roku
– określa zmiany związane ze zmianami pór roku
– zna dni tygodnia
– zna swoje imię i nazwisko
– zna ulicę i numer domu
– zna zasady ruchu drogowego

ROZWÓJ FIZYCZNY:
– bierze udział w zajęciach gimnastycznych
– samodzielnie przebiera się w strój gimnastyczny
– przechodzi przez tory przeszkód
– potrafi rzucać i chwytać piłkę
– wykonuje rzuty przyborami ręką prawą i lewą
– wspina się na przyrządy
– toczy piłkę oburącz
– czworakuje ze zmianami
– zachowuje równowagę na ławeczce